Korrekt eller bare muligt.

Under Dansk Køre Forbund har vi et udvalg: Traditionel Kørsel, lige skiftet navn, hvor man prøver at efterligne kørekulturen fra 19. århundred. Men som vores tidligere formand og præsident Ib Møller har sagt ved adskillige lejligheder så har målet været det bedre borgerskabs kørsel eller derover, adlen, kongehuset, men den private del, uden livre, altså hvor det var herskabet der selv kørte. Mennesket ser jo altid op af, stiler op af, det er der bestemt heller ikke noget galt i. Men den store skare af hestevogne ekvipager så jo helt anderledes ud, mere hverdags agtige.

hedebonden

Forskellige heste typer i samme spand, måske også et lidt for stor vogn, karet, ikke i forhold til trækkraft men set i et helhedssyn. På Film Centralens ”Danmark på film” finder man klip fra den tid, som slet ikke passer ind den kontekst, men det muliges kunst i forhold til økonomi og social status, derfor til alle der har en gammel vogn, det være sig en karet eller landbrugsvogn, hvis den ellers er køremæssig forsvarlig, se at få den spændt efter den eller de heste I har til rådighed og deltag i arrangementer til hygge og fremvisning. Jeg er helt sikker på, det aldrig vil overgå den virkelige verden, og det vil stadig fortælle vore historie, som verden var engang, og det er aldrig en fejl. Se her hedebonde pløje. For spændingen vil nok ikke være i en beskaffenhed der rækker til en guldmedalje ved DM i pløjning, men det vil fortælle en virkelig historie, så derfor hold jer ikke tilbage. Se klippet er.

Og her et klip fra Frederik VIII's besøg i Herning i 1908.