KØRESPORTEN dec 17

Et kanon blad på hele 76 sider. Det er sjældent at man er glad for at gå glip af noget, men det blev jeg faktisk da jeg slog op i KØRESPORTEN, Chef d’Equipe for 2-spands holdet til VM i Slovenien, Lise Heibing har skrevet en meget læse værdig artikel og rigtig gode billeder om og fra VM, hvor tre danske spand deltog. Hvis jeg selv var taget derned, havde jeg jo ikke været nød til at spørge hende om at lave en artikel, og læserne vil være gået glip af noget.

20171222 001435

En af Slesvigske Køre Selskabs medlemmer Louise Kaiholm bor i Storbritannien og har skrevet en artikel om ”Sommer i Skotland.” Den ser ikke ud til at være bedre en her i landet, sådan rent vejrmæssig. Formanden for Traditionel kørsels udvalget Onse Pontoppidan har skrevet en artikel om tur med hest og vogn til Tyskland, uden konkurrence. Af de mere makabre artikler har Randi Stub Petersen skrevet, om hvordan Peter Smed med sine Islænder slæber en død ko op af en sump i Bramslev Bakker ved Hobro. Mathilde på 11 år, medlem af Fyens Køre Selskab har skrevet om sin oplevelse til Den Gyldne hestesko på Langeland. Kulturhistorisk udvalg havde en tur til Finland i september, den er rigtig godt beskrevet i en fin artikel med mange billeder. Blandt andet så de en skulptur med dele af en rigtig hest indeni.

Man kunne nu tro at KØRESPORTENs redaktør Hanne Hedegaard bare har sat artikler sammen, deri tager man helt fejl. Hun har besøgt Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, hvor hun blandt andet mødte formanden for pløjeudvalget Henrik Mikkelsen, som kusk på de hestetrukne sporvogne, han pryder også forsiden på dette nummer. Hanne har også besøgt Frede Svendsens, artiklen startede i sidste nummer, i denne gang skriver hun at Frede ikke er bedste venner med Shetlandsponyer, i hvert fald ikke den han selv havde, for han kunne ikke selv hente den på folden. Den Fynske Landsby ved Odense har også haft besøg af Hanne og hendes mand Jan, som tager billeder. Her mødte hun Morten Birkely, som arbejder med hestene i Landsbyen.
Dansk veterinærkonsulent Karina Hou Larsen har en artikel om vaccinationer og Chipmærkning, som nok er værd at læse især for konkurrence kuske.

Dansk Køre Forbunds championat både for FEI kørsel og brugskørsels vindere er omtalt i bladet. Karina Blaabjerg, MKS, fik sit vinderdækken overrakt på hovedbestyrelses møde. DKS medlemmerne Hans Henrik 2-spand hest og Mie Mosegaard Nielsen 1-spand fik deres vinderdækken til Dansk Køre Selskabs generalforsamling. 2-spand pony klassen. Den sidste i klassen 2-spand pony Dennis Bundgaard, SSK, fik sine dækkener overrakt af medlem af Dansk Køre Forbunds køreudvalg Kurt Klindt til et indendørs stævne i Bundgaard arena. Han viste tydeligvis ikke at han havde vundet noget som helst, listen har ellers været på hjemmesiden et godt stykke tid, se overrækkelsen her.

Foruden overnævnte er alle meddelelserne fra selskaber og foreninger. Blandt andet om MKS tysklandstur, hvor 38 personer var med. Turen var en slags forberedelse til brugshestens dag på Nørre Vosborg til næste år. Det er en god ide at kikke på andre en ens egen selskab eller forenings meddelelser. Blandet giver i det hele taget en masse viden om alt inden for brug af heste, hvor man spænder ting bag efter og lyst til at besøge steder.
Blandet koster kr.: 53,- plus porto og kan bestilles på mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.