Hvad ser dommeren, når der dømmes dressur

Sjællandske Sportskuske havde inviteret Jacob Bendtsen, onsdag aften i Bundgaards Driving Arena ved Høng. Fik ikke talt, hvor mange vi var med cafeteriet var fyldt, og bordene var væk. Og vi fik det vi kom efter viden og en god oplevelse. På facebook, bliver let forståeligt, super kombination mellem det teoretiske og praktiske, genialt, super arrangement, nævnt. Blandt andet kommenterede Jacob, det at kuske lære et dressurprograms rute og hvilken gangart der er på ruten. Han opfordrede til at man også læser, hvad dommeren bedømmer i hver øvelse, for det står faktisk i det skema, som dommeren giver point på, det i den røde ring på billedet.

dressur-markening

Efter gennemgang af de forskellige gangarter som kan læses i reglementet, gik vi i ridehuset, hvor Charlotte Slebo kørte 1-spand pony og Pernille Prip 2-spand hest, mens Jacob kommenterede det vi så. Og bød på hvad han vil give i point og hvorfor.
Arrangementet kan varmt anbefales, nu er Jacob jo international dommer og har en uddannelse bag sig, det borger selvfølgelig for en vis standart. Men jeg vil mene at en person der bare interessere sig for dressur, kan være en udmærket foredrags holder, det behøver ikke være en dommer. Bare det man hører andre, hvad de mener om hvordan og hvorledes er gavnlig, som man både som kuske, publikum og dommer, har man gavn af, at høre andres menig, nye input, så man ikke "kører" i samme skure hele tiden.