Kursus i lineføring - enhånds Achenbach

1. afdeling, teori, lørdag, den 10. marts 2018
Østjysk Køre Selskab afholder kursus i lineføring den 10. marts, hvor Johan Huitema vil undervise dig i, hvordan du kan lære at køre din hest med én hånd, det velkendte Achenbach system, som har været almindeligt kendt og brugt - specielt af herskabskuske (ej bonderøve...) - i hele Europa siden slutningen af 18oo-tallet. Fordelen er her, at du frit kan bruge pisken som hjælper med den anden hånd under din kørsel (se billede nedenfor).
Dette kursus er et teorikursus, hvor du møder op uden hest. Kurset afholdes i hallen i Linnerup, hvor Johan vil medbringe en hest til fremvisning af teknikkerne.
Der vil komme et opfølgningskursus enten d. 18. marts eller d. 08. april, hvor du så medbringer din egen hest og her afprøver teknikkerne i praksis.
Pris: ØKS-medlemmer: gratis,
Ikke-medlemmer: kr. 50,- Vi forbeholder os ret til at tilgodese vore egne medlemmer før ikke-medlemmer, hvis der bliver for mange tilmeldinger. Ellers er det efter "først til mølle"-princippet.

1hånds

Tilmelding senest søndag, den 04. marts 2018.
Mødetid: Lørdag, den 10. marts 2018, kl. 13.00-16.00.
Kursussted: Hallen i Linnerup, Linnerupvej 18, 7160 Tørring. Parkér venligst vest for ridehallen. Indkørsel i gårdspladsen forbudt!

Læs mere her om Achenbach køresystemet:
Et meget hestevenligt og sikkert system, udviklet af Benno von Achenbach (1861-1936). Grundprincipperne i systemet er kørsel med 1 hånd: den venstre hånd. Højre hånd har en hjælpende funktion. Achenbach systemet er egnet til enspand, tospand, tandem og firspand. Achenbach er meget egnet til rekreativ kørsel og kørsel i trafikken.
Sikkerhed kommer altid først, især i trafikken. Det er vigtigt at du har konstant styr på retning og tempo af din hest(e). En korrekt brug af liner og pisken er meget vigtigt. Det at køre med en hånd, giver kusken mulighed for at give trafiksignaler med den anden hånd. Kørsel med en hånd giver også kusken mulighed at bruge pisken korrekt.
Hvis linetryk og kontakt med hesten er korrekt, er det ikke nødvendig at ”tvinge” hesten ind i en vending. At give hesten plads er i mange tilfælde nok. Det, som Achenbach systemet er baseret på er, at give hesten plads til at lave en vending. Til en venstre vending, giver man plads på højre side, til en højre vending giver man plads på venstre side.
Planlægning af eftermiddagen (afhængig af antal deltagere)
Teori om brug af liner med venstre hånd og at give hjælp med højre hånd.
Mulighed for at træne med liner på vores ”rolige og samarbejdsvillige” træheste.
Teori om brug af pisk og mulighed for at øve med pisk.
Opvisning af Achenbach systemet med heste i lange liner og mulighed for at prøve det selv.