Set på Dansk Ride Forbunds YouTube kanal.

Dansk Ride Forbund skriver om regelen om næsebånd på deres hjemmeside. DRF's regl om næsebånd, gælder ikke umiddelbart under Dansk Køre Forbund, og det er ikke en FEI regl. Men måske er det måske alligvel noget at lære. Til Dansk Varmblods hingstekåring i Hernining forleden, talte jeg med steward og tekninskdelegeret, som fortalte at de i en prøve periode, talte med rytterne om næsebåndet. Og de hos nogen havde fået lov at løsne det. Rytterne kom bag efter konkurrencen og fortalte at heste gik meget lettere på biddet end ellers, nok en tanke værd.  Som understøttende til videoen skriver DRF:

På baggrund af resultater fra Dansk Ride Forbunds omfattende udstyrsundersøgelse på 3.000 stævneheste, er det besluttet, at indføre en grænse for næsebåndets stramhed gældende i alle discipliner. Undersøgelsen viste nemlig, at der var en sammenhæng mellem næsebåndenes stramhed og forekomsten af mundsår i alle discipliner og på alle niveauer. Vi ønsker ikke, at brug af udstyr i sporten medfører læsioner i hestens mund, og derfor har vi fra 2018 indført reglen om, at der skal være plads til en måleenhed på 1,5 cm mellem næsebåndet og næseryggen. Målet er, at implementeringen af reglen skal foregå i god og konstruktiv dialog mellem ryttere og officials.
Denne film forklarer baggrunden for reglen og viser, hvordan stramheden måles.