Danske kuske i udlandet i uge 16

Kurt Klindt, der er udlands ansvarlig i Dansk Køre Forbunds køreudvalg meddeler at 9 kuske er i udlandet til stævne i den kommende weekend.
7 kuske er ankommet eller på vej til Kroneberg i Holland. Kroneberg er interessant for især 1-spand hest, idet verdensmesterskabet i klassen afvikles der, i slutning af august. Desværre havde de sat maksimum deltager for 1-spand fra hvert land, så ikke alle, der gerne vil til VM kunne komme afsted. Afsted kom Monika Køier Andersen, Henrik Høper, Sofie Amalie Kongsted, Mie Mosegaard Nielsen og Tina Nielsen.
Foruden 1-spand er der to 2-spands kuske i Holland, Hans Henrik Mosegaard Nielsen og Lars Heibing.
En ting er at man gerne vil prøve stævnepladsen, inden VM, en anden ting er at man også skal klare FEI’s kvalitets krav for at komme til VM. FEI’s krav kan opnås ved flere stævner, blandt andet også Dansk Køre Forbunds internationale stævne om ca. to uger. Men det er ikke bare FEI’s krav der skal opfyldes, man skal også bevise at man er dygtigt nok til at komme afsted til VM. Og dygtigst nok, er de kuske der er bedst kørende, de bedste placeringer, ved internationale stævne inden de skal udtages.

Derfor er der også kuske der er kørt andre steder hen, Ane Wieder er taget til Kladruby nad Labem i Tjekkiet. Der hvor den Kongelige Stald køber sin skimlede heste. Hun er ikke taget alene med, hendes samlever Ole Buch Jensen, er med, med et 2-spand.
Næste gang der er jagt på point og gode placeringer er Dansk Køre Selskabs stævne på Dorthealyst fra den 2. – 6. maj.

30708646 10214352167092524 6198097711664964737 n

Et hjulskift, er ikke lige hvad man har brug for på vej til stævne. Foto facebook.

Familien Nielsen fra Raagaarden, bestående af Tina (1-spand) og Hans Henrik Mosegaard Nielsen (2-spand), samt deres datter Mie, (1-spand) tog afsted i går, tirsdag. Et dæk måtte udskiftet på vejen, ikke lige det man ønsker med bilen fyldt med heste.

30738230 10215947911994887 2673427643507933184 n

Dog er de kommet godt frem nu, og fået noget at spise, i hvert fald Hans Henrik, og de melder om god varme. De har også noget til gode, for 2 uger siden var de også i Holland, og det var ikke varmt.

30704662 10214354558992320 7116855322230148945 n

Der er ingen forklaring på dette billede. Men det ser ud til at en af forhindringerne til maratonen er indendørs, det kunne man godt have brugt for to uger siden, er sikker på det ville have været et hit. Fri for kulde og regn.