Forskellige opdateringer ug 19 – 2018

På Dansk Køre Forbunds aktivitets kalender står to arrangementer denne weekend: Landsstævne på Vendsyssel Køreforenings kørecenter ved Dronninglund og Sjællandske Sportskuskes 2. afdeling af Arden Cup, begge dele er aflyst eller udsat, på grund af stemningen omkring herpes.

Med hensyn til herpes, maner både Dansk Ride Forbund og et udvalg, nedsat for at rådgive om situationen, netop omkring herpes. Det tilfælde der var i det nordligste Jylland, var et enkelt stående tilfælde i en lukket stald, der ikke havde noget med Fyns tilfælde at gøre. De prøver fra heste og ponyer der er fundet mistænkelige til og med den 7. maj er fundet negative for type 1. Der er fundet en enkelt type 4, som 60 – 80% af voksne heste bærer i kroppen. Se mere her.

juellund-red

Sjællandske Sportskuske har valgt at forlænge der tilmeldings frist til den 18. maj for deres Landsstævne i dagene den 2. & 3. juni. Der er tilmeldinger til at det bliver afviklet, men plads til flere. Se propositionerne her.

DM – til det internationale stævne på Dorthealyst, var der kuske der i svær/elite klasserne, der ikke opnåede lave nok strafpoint i dressuren der giver adgang til samme klasse til DM, 70 strafpoint. Vil blot gøre opmærksom på, at hvis man fik under 80 strafpoint, kan man starte i middelsvær klasse og deltage i forbundsmesterskaberne. Se kvalifikations kravene her

lars-heibing

Så vidt jeg ved er eneste danske kusk der er i udlandet, Lars Heibing, DKS/SSK der er til Royal Windsor Horse Show, hvor han kørte dressur i dag og opnåede 62,55 strafpoint.

Bornholms Køre Selskab skriver på deres hjemmeside, at man kan tilmelde sig til undervisning på Strøbybanen, med start på mandag. Man skal være lidt hurtigt, for sidste frist er i dag, fredag d. 11. maj. Se her.

Køreudvalget har opdateret dommerlisten, så Jesper Jaqué er kommet op under internationale dommere.

trap trap1

På facebook, har Anne Carina Hansen lagt et billede op af en meget smuk hestevogn. Jeg lurede lidt, for hun benævner den som en Family Phaeton. Anne havde selv før kaldt den en musefælde, men efter at have læst nu afdøde Henrik Haubros artikel i Køresporten 4 – 2005 se her, se side 19, ændre hun benævelsen. Jeg holder på, at den første antagelse om at benævne den som en musefælde er bedst, måske ikke rigtigst. Men det fortæller at den er konstrueret sådan at man skal flytte eller åbne et sæde for at passager kan komme på plads. Faktisk er det en rigtig fin vogn, med buede skærme, en lidt finere model en hvis det havde været firkantet skærme. Nogen vil nok skrive at hest, seler og påklædning ikke passer helt sammen. For det første er det en helt privat prøvetur, men personlig synes jeg, det er fint at poste det. Den skulle også være så hjertelig velkommen på Landsskuet til det køreshow der bliver afviklet lørdag. Begrundelsen er, at så bliver den dog vist frem, og vi kan tale om den og på den måde lever historien om vores gamle hestevogne.