Forklaring til propositionerne til DM samt Danske Forbundsmesterskaber 2018.

Sammen med DM og Danske Forbundsmesterskaber afholdes sideløbende et Landsstævne. Propositionerne er de samme for mesterskabsklasserne og landsstævneklasserne, men hvor der gælder særlige kvalifikationskrav til DM og Danske Forbundsmesterskaber, gælder der kun de almindelige regler for deltagelse i Landsstævneklasser.
En kusk kan kun starte i ét mesterskab, enten DM eller Forbundsmesterskab, i løbet af stævnet.
Det betyder følgende:
• Kuske, der er kvalificeret til at deltage i en af mesterskabsklasserne og som ønsker at starte med to spand i stævnet, kan melde til i en mesterskabsklasse, man er kvalificeret i samt en klasse mere, evt. den samme som mesterskabsklassen, men som Landsstævne deltager.
Senest 1 time før den 1. inspektion skal sekretariatet oplyses om, hvilke af hestene/ponyerne, der deltager i en mesterskabsklasse og hvilken klasse, det er. Efter dette tidspunkt er det ikke muligt at foretage ændringer af hest/pony eller klasse i mesterskaber. Den/de heste/ponyer, der deltager i en mesterskabsklasse skal starte først af de to ekvipager i alle discipliner i stævnet.
• Kuske, der ikke er kvalificeret til at deltage i en af mesterskabsklasserne, kan melde til med to spand i de Landsstævneklasser, de ønsker at deltage i.
• Grooms kan deltage ubegrænset som groom i alle discipliner, med undtagelse af maraton i Mesterskaber – her kun 1 gang. Det betyder, at grooms i maraton i mesterskabsklasser ikke tidligere i stævnet må have deltaget som kusk eller groom i maraton.

Den 14. juni 2018
På vegne af Køreudvalget og DKS