Kørsel uden for Konkurrence og DKF

Køresport er ikke bare god konkurrence, det er også god underholdning. Den sidste weekend i maj, var rammen om flere arrangementer Dyrskuet i Roskilde og Hjallerup Marked.

Elisabeth Stetkær skriver:

Vendsyssel Køreforening sørgede for grin og gys på Hjallerup Marked

Der køres og rides så utrolig mange flotte homogene kvadriller med diverse avlsforbund. Så Vendsyssel Køreforenings showhold må med sit hold af meget forskellige ekvipager finde på noget helt andet. De sidste år er det blevet til et godt grin, når de skøre vendelboer klæder sig selv og deres heste ud. I år blev grinet også tilsat lidt gys - i hvert fald for de helt små blandt publikum.
Speaker Mette Nørgaard hensatte publikum på Hjallerup Marked til den afrikanske jungle, hvor små løver med aber på vognene lavede narrestreger og en giraf med gorillaer på vognen kørte ræs. Da det blev lidt for vildt kaldte man med publikums hjælp på Tarzan, som fik kaldt dyrene til ro. Men hvad er Tarzan uden Jane, og ind kom hun så på en fin lille vogn. Desværre havde en flok kannibaler set hende og fulgte efter med en vogn trukket af et næsehorn. Kannibalerne stoppede Janes vogn, stjal hende og puttede hende i den sorte gryde på deres egen vogn. Hertil blev tilsat grøntsager og krydderier, inden Mette Nørgaard smagte til. Så fik Tarzans gorillaer heldigvis øje på, hvad kannibalerne havde gang i, og ved fælles hjælp fik Tarzan og de vilde dyr tilbageerobret Jane. Kannibalerne blev selvfølgelig sure og gik på jagt mellem publikum på smagte på nogle - til stort gys for de yngste - inden de fangede et noget større måltid - nemlig Peter Holdensen, (ansvarlige for hesteshowene på markedet) Og så var alle glade igen.

Link til billeder fra Hjallerup Marked, taget af Mark Flensted Stetkær

På Dyrskuet i Roskilde var der Køiers hesteshow, efterhånden en tradition, Steen Kristiansen har taget billeder. Link her.