Danmarksmesterskabet i Kørsel med hest og vogn.

Revsø Rideskole, Revsø Markvej 2 ved Sommersted er vært for Dansk Køre Forbunds Danmarksmesterskab i kørsel med hestevogne. Over 50 kuske står på startlisten og begynder at ankomme til den lille Sønderjyske by i dag tirsdag d. 15. juli. Konkurrencerne begynder på torsdag kl. 09:00 med dressur, som også køres fredag. Lørdag er der maraton og Danmarksmesterskabet afsluttes på søndag d. 20. juli, med forhindringskørsel.

Kørsel med heste og vogn, det er også med pony og vogn, har i DM sammenhæng fuldstændig forandret sig, fra da konkurrence formen blev formaliseret i Danmark for over 40 år siden, da startede kuskene med gamle hestevogne, som stod rundt omkring på gårdene, hvilket vel også var meningen, med at starte de forskellige køreforeninger, hvor kuskene samles og konkurrerede. Men de gamle vogne kunne i mange henseenden ikke holde til konkurrence kørsel, og vognproducenter først i Tyskland nu også i Polen, kan lave meget mere holdbare og egnede vogne, så det man ser til et DM er topmoderne sportsvogne, med skrivebremser og andre finesser som gør det nemmere for kuskene.
Dressuren er en konkurrence der foregår på en 40 x 100 bane og der køres et program efter hukommelse. Hvor kusken på ca. 10 minutter skal bevise overfor 5 dommere at vedkommende kan håndtere hestene på en nem og elegant måde. Kusken skal kunne standse hestene på en bestemt sted, får dem til at gå baglæns, vise at hestene kan skridte, trave – og dele traven op i tre forskellige tempo, holdninger vil nogen nok skrive, samt for 1-spands vedkommende også galopere. I et af programmerne er der over 10 overgange i trav, det vil sige at kusken skal vise, at hestene/ponyerne – eller hesten/ponyen - kan går samlet, arbejdes samt øget trav. Derfor uden er der parader og skridt. Flere øvelser skal laves med en hånd, der er volter på 20 meter, flere halvvolter på samme diameter. Og jo mere korrekt, og præcis øvelserne ligger jo højere point, hver dommer kan give mellem 0 og 10 i op til 22 øvelser, plus nogle generelle point. Tallet 6 og 7 plejer at være de mest brugte, det vil sige at kuskene får omkring 65 %, det ved dressur interesserede hvad betyder. I konkurrence henseende, bliver de point dommerne giver omregnet til strafpoint, ved at man trækker de opnåede point fra maks., strafpoint går så videre og den der har mindst søndag, når der er kørt forhindringskørsel vinder.
Nogen siger at dressur, er så kedelig som at se maling tørre, det gøres der noget ved til DM, lidt væk fra dressurbanen, men ikke længer væk end man kan se, hvad der foregår, vil der blive speaket til dressuren, og fortalt om hvad det er dommerne lægger mærke til og prøve at give point, det kan man så senere se, om er rigtigt, da alle point bliver tastet ind i et edb program og kan ses bagefter, for hver enkelt øvelse. Blandt dressur elskere i hesteverden, er der næsen lige så mange meninger om hvordan et dressurprogram skal køres som der er folk, så der skal nok opstå lidt diskussion. I hesteverden er sandheden svær at finde, men der er et mål, som man prøver at nå og være enig om.

20140523 093341

Vand forhindringen. Arkiv billede fra foråret.

Lørdag

Maratonen er for folk med gode nerver, selve ruten, etapen, er ret kedeligt, set med tilskuerens øjne, der køres alt efter hest og pony’s størrelse en forudsat fart, som alle på DM niveau overholder. I den sidste etape, som er i gå afstand, omkring Revsø Rideskole er der 8 forhindringer med 6 porte, som skal køres i alfabetisk rækkefølge, og den kusk der er hurtigst igennem får færrest strafpoint. Tiden ligger, selvfølgelig afhængig af længden, på fra 30 til 60 sekunder. Det går rigtigt stærkt, og hestevognen er specielt bygget, med lavt tyngde punkt, og især hjælperen, groom, som det hedder, gør alt for at holde vognen på 4 hjul, faktisk som en sejler på en båd i stærkt blæsevejr. Ruten i forhindringerne må ikke være over 250 m, men de kan indeholde både vand og skrænter, og begge dele findes i Revsø.
Det er her, voksne mænd, bliver drenge igen, og som alle hestedrenge glæder sig til. Men faktisk er det tit pigerne der vinder.

20140525 080411

Forhindringsbanen på Revsø, som den så ud i foråret.

Søndag

Forhindringskørslen er konkurrencen, hvor den der føre efter dressuren og maratonen, skal vise sit værd i en konkurrence. Kan nerverne holde, har hestene eller ponyerne være i så god en kondition, at de ikke er mærket af maratons hurtige og snævre kørsel dagen før. Der stilles 20 kegler op på dressurbanen, som bliver udvidet lidt. Bredden mellem kegler er hjulbredde plus 20 cm, med undtagen af to porte, hvor den kun er plus 15 cm. Der indgår også en træbro, som der skal køres over. Portene skal selvfølgelig tages i nummer rækkefølge.

Favoritter

Den lokale 2-spand pony kusk Lars Jespersen Dau, er kæmpe favorit til at vinde, han har vundet DM siden 2004, så det vil være hans 6. Danmarksmesterskab og så på hjemmebane, arrangeret af hans egen forening, Slesvigske Køre Selskab og på hans egen gård, som han har overtaget sammen med sin kone Anne Mette Jespersen fra hendes forældre. Men han kommer ikke sovende til guldmedaljen, der er flere kuske der ånder ham i nakken, også fordi, han før, dog ikke til et DM, har lavet fejl, for år tilbage glemte han en forhindring, som han selv havde været med til at bygge, da der blev afviklet et landsstævne på Revsø Rideskole, og det glemmes ikke.

Roskilde 2013-2

Lars Jespersen Dau, arkiv foto

I klassen 1-spand pony, går guldmedaljen sikkert til Sjælland, Kristina Klindt Munck, har været Danmarksmester de sidste to gange, og i 2009 året før hendes første DM guldmedalje, blev hun verdensmester. Men heller ikke hun kan sove i timen.
Det man kan sige om begge de to pony kuske er at de normalt lægger afstand til konkurrenterne i dressuren. Topsport kan når det hele går op i en højre enhed, blive til kunst, det sker ikke hver gang de to kuske stiller op, men vi har set dem køre, så alle der ser det bliver rørt, også selv om man ikke er heste interesseret. Der kommer en udstråling som ingen og jeg gentager ingen kan undgår at blive ramt af.

Hesteklasserne

Hesteklasserne deles op i 1 og 2-spand, og hvem der får guldmedaljen om halsen søndag er straks mere risikabel at gætte på, nogen af de kuske der ellers plejer at være i spil har ældre heste, som måske er skiftet ud, måske ikke.
Men to lokale kunne godt være et bud, Henrik Høper føre Dansk Køre Forbunds championat i 1-spands klassen, af dem som starter til DM, og vandt ret komfortabel, landsstævnet der blev afviklet på Revsø i maj, hvor de fleste af dem der kan komme i spil var til start.
I 2-spands klassen blev en anden lokal nummer tre ved samme stævne, Svend Erik Ravn, og han lå til at vinde, før forhindringskørsel, som han ikke var særlig heldig med, hele 36 strafpoint fik han, lur mig, om ikke det er trænet, man skulle mene der grobund for det.

Uofficielle mesterskaber.

Alle overnævnte klasser, der får vinderen en guldmedalje fra Danmarks Idræts Forbund om halsen, man kalder det officielle mesterskaber. Der er forskellige regler for hvornår det bliver det, første gang køresporten var kvalificeret til at kunne kalde sig officielle var i 2010.
Der er kuske der starte forbundsmesterskaber, vinderne der får ikke en guldmedalje fra DIF, men fra Dansk Køre Forbund. (Det gør de andre faktisk også, altså to). Der er to 4-spand til start et i pony klassen, Katja Lamborg og et 4-spand hest, Lars Heibing, der begge kommer fra Dansk Køre Selskab på Sjælland.
I junior klassen er der fire til start starteden fra 8 år, og Young driver klassen op til 21 år, hvor der er tre til start.
Hestesport er en sportsgren, hvor kvinder og mænd kæmper på lige vilkår, samt med en alders fordeling som sjældent ses i andre sportsgrene, ved DM er den fra 8 til 80 år.