Arbejdshestensdag

plakat

Dansk Køre Forbunds, pløje- og tømmerkørsels udvalg inviterer til Europamesterskaber.

Ansvarsområder: Calle Jonasen, Thy Køre Selskab, EM i pløjning. Peter Smed, Himmerlands Køre og Rideforening, Tømmerkørsel. Lisbeth og Anders Horsbøl Nielsen, Østjysk Køre Selskab, Traditionel kørsel. Kurt Pedersen, Midtjysk Køre Selskab, Store opvisningsring. Bjarne Christensen, Himmerlands Køre og Rideforening og Kristian Kjeldsen, Østjysk Køre Selskab, de gamle maskiner. Alt andet Birgitte og Erling Larsen.

Det finder sted på Nørre Vosborg i Vestjylland den 25. og 26. august 2018.
Udover det europæiske mesterskab vil der også være:
• En auktion med hestevogne, køreheste og veteran traktorer
• Viser andre discipliner inden for kørsel med hest, Traditionel kørsel m.m.
• En arbejdsdag som da farfar var ung, og viser de gamle maskiner til brug for høst af hø med heste.
• Demonstration af nye maskiner til heste, der anvendes i marken og skoven.
Reglerne for både pløjning og tømmerkørsel er tilgængelige på hjemmeside. For indkvartering kan du vælge mellem camping og et hotelværelse, for deltagere. Hjælpere tilbydes camping. Publikum henvises til offentlige campingpladser eller hotel.

Tidsplan:

Kl. 12.00 Opvisninger i marken
Kl. 16.00 Præmieoverrækkelse
Kl. 17.00 Stævnepladsen lukker

Tidsplanen er med forbehold for ændringer

Billetsalg:

Billetter kan købes online via dette link: https://www.visitholstebro.dk/booking/28754
En dagsbillet koster 80 kr og en weekendbillet koster 150 kr. Børn under 12 år er gratis.
De kan også købes i indgangen.

Sidste nyt, med det nyeste øverst.

-----------------------------------------------------------------------

4. juli

Auktion for hestevogne og veteran traktor og gamle landbrugs redskaber til både hest og traktor.

Arbejdshestensdag, der foregår på Nr. Vosborg i dagene fra lørdag d. 25. og søndag d. 26. august, har lavet aftale med Dansk Maskinbørs Holstebro/Herning om at der afholdes auktion lørdag den 25. august kl. 11:30 på Nørre Vosborg, Vembvej 35, 7570 Vemb.
Auktionen kommer til at forgå på gammeldaws facon: Sælger får hele budsummen, køber betaler 15% i salær + moms. Der er ingen mindstepris og ingen net auktion.
Tilmelding af effekter senest lørdag d. 4. august til Dansk Maskinbørs: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. Johannes Jensen 97 22 58 88.
Nørre Vosborg er vært for EM i hestpløjning, samt en masse andre aktiviteter, se her:

PicPlayPost 636662964088214860

Arkiv billede

28. maj

Invitation

Traditionel Kørsel på Nr. Vosborg, 26. august 2018

I forbindelse med at Dansk Køre Forbund afholder Europamesterskaber i pløjning og tømmerkørsel i dagene 25 – 26. august afholder de arrangerende køreselskaber også en konkurrence i traditionel kørsel.

Selve denne konkurrence finder sted søndag d. 26. august, men man er meget velkommen til at ankomme tidligere, så man med sin ekvipage kan være med til også om lørdagen d. 25. august at levendegøre stævneområdet omkring herregården Nr. Vosborg.

Lørdag formiddag kl. 9.30 vil man meget gerne se mange traditionelle ekvipager medvirke ved transport af en gruppe folkedansere, og kl. 10 er ringen til rådighed for en præsentation af traditionelle ekvipager.

For de interesserede planlægges en lille ”Private Driving” i det omliggende vestjyske landskab senere lørdag.

Da alle aktiviteterne på Nr. Vosborg foregår under overskriften ”Arbejdshestens Dag” og der ud over konkurrencerne for publikum demonstreres heste i flere forskellige arbejdssituationer, vil arrangørerne sætte stor pris på fremmøde med forskellige erhvervsvogne.

Der afholdes lørdag aften en fælles middag, som alle opfordres til at deltage i.

Propositioner for konkurrence i Traditionel Kørsel d. 26. august 2018:

Arrangør: Midtjysk Køreselskab, Thy Køreselskab, Himmerlands Køre- og Rideforening og Østjysk Køreselskab.

Stævneansvarlig: Østjysk Køreselskab. Stævneleder: Anders Horsbøl Nielsen

Der køres efter det nye reglement fra 2018, som er tilgængeligt på Dansk Køre Forbunds hjemmeside: http://www.koereforbund.dk/concours-de-tradition-2/reglementer-m-v

Alle traditionelle spandtyper kan deltage.

Alle medlemmer af et køreselskab /-forening under Dansk Køre Forbund kan deltage. Deltagelse fra udlandet er også muligt.

Konkurrencen består af disciplinerne A-B-C.

Disciplin A, præsentation: Der vil være to præsentationsdommere, og præsentationen vil foregå på to forskellige steder.

Disciplin B, rute: Ruten forventes at være ca. 11 km. Hvis de praktiske forhold betinger det (f.eks. kø forårsaget af stor tilstrømning af tilskuere) vil stævneledelsen dispensere fra tidskravet.

Disciplin C, keglekørsel: Obligatorisk. Forhindringskørslen vil foregå i stævnets store ring.

Præmieoverrækkelse vil foregå forspændt sammen med EM i pløjning og tømmerkørsel.

En foreløbig tidsplan med forbehold for evt. ændringer ser således:

HKR – MKS - ThKS - ØKS

Kl. 9.30 første start på disciplin A. Umiddelbart herefter starter man på disciplin B.
Pause
Kl. 14.00 Disciplin C
Kl. 16.00 Præmieoverrækkelse

Tilmelding og stævnegebyr:
Deltagelse koster 300,- pr. ekvipage. Hertil kommer evt. tilkøb som det fremgår af tilmeldingsskemaet.

Tilmelding og betaling senest fredag d. 15. juni på: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. hvortil den udfyldte
tilmeldingsblanket sendes, samt konto: 9261 4190055995, hvor indbetaling foretages (husk navn!)

Bemærk at der på stævnepladsen opkræves entré for tilskuere (ikke for ekvipagernes deltagere). Billetter
kan med fordel købes på forhånd: https://www.visitholstebro.dk/booking/28754

Ekvipagens deltagerantal oplyses ved tilmelding.

Praktiske oplysninger:

Alle heste skal gennem obligatorisk dyrlægekontrol ved ankomst, inden opstaldning, hvor der fremvises hestepas og dokumentation for gyldig vaccination mod influenza og stivkrampe.

Ankomst er mulig torsdag 23/8 kl. 14-16; fredag 24/8 kl. 13-15; lørdag 25/8 kl. 7-9 samt søndag 26/8 kl.7-9.
Afrejse senest mandag 27/8 kl. 12.

Ved ankomst skal der ske henvendelse i sekretariatet, hvor der vil blive anvist plads til heste samt camping- / P-plads.

Opstaldning i bokse eller små folde er mulig. Hingste skal opstaldes i bokse. Overnatter hestene ikke på stævnepladsen, er det ikke obligatorisk. I prisen for opstaldning er inkluderet forbrug af halm, wraphø og vand.

Deltagere har mulighed for at campere på stævnepladsen, men der er ingen mulighed for tilslutning af elektricitet.

Der vil være brandvagter på campingpladsen under hele stævnet, og der vil være nattevagt ved stalde og folde.

Spørgsmål kan rettes til:
Anders Horsbøl Nielsen, ØKS

docTilmeldingsblanket Traditionel kørsel Nr. Vosborg - word dok.

pdfTilmeldingsblanket Traditionel kørsel Nr. Vosborg - pdf dok.

---------------------------------------------------------

16. marts

Hjælper møde for Arbejdshestensdag.

Midtjysk Køre Selskab havde indkaldt til møde på Birken i søndags d. 11. marts, for folk som vil hjælpe til Arbejdshestensdag på Nørre Vosborg i august den 25. & 26. Det gik ret hurtigt op for folkene bag, at cafeteriet på Birken ikke kunne rumme de tilmeldte og mødet blev flyttet til Roum forsamlingshus.

Der mødte over 80 personer op. Erling Larsen skriver, at han på vegne af bestyrelsen i Midtjysk Køre Selskab sige tak til alle. Han skriver videre, at da de nåede til det punkt på dagsorden, hvor man skulle have navne på alt det de gerne vil have hjælp til, blev alt meget positivt modtaget, folk rakte hånden op, og sagde skriv mig på det og det. Og som Erling skriver, så er det noget ved at arrangere noget. Derfor er man næsten i mål, med alle de hjælpere der skal bruges.

Ansvarsområder blev fordelt sådan: Calle Jonasen, Thy Køre Selskab, EM i pløjning. Peter Smed, Himmerlands Køre og Rideforening, Tømmerkørsel. Lisbeth og Anders Horsbøl Nielsen, Østjysk Køre Selskab, Traditionel kørsel. Kurt Pedersen, Midtjysk Køre Selskab, Store opvisningsring. Bjarne Christensen, Himmerlands Køre og Rideforening og Kristian Kjeldsen, Østjysk Køre Selskab, de gamle maskiner. Alt andet Birgitte og Erling Larsen.

Erling skriver videre, at man er på det sted i planlægningen, som man havde regnet med på nuværende tidspunkt, så det er bare i gang med næste skridt, efter opskriften, hvordan spiser men en elefant, man tager en skive ad gangen.

Desværre fik man ikke taget billeder til mødet, det glæder sikker Jens Høgh, den daglige leder på Birken, som lavede kaffe og bar ind.

--------------------------------------------------------------------------

3. marts

På grund af at der er så mange Hjælper der har tilmeldt sig til, (se nedenstående)  hvilket kun er positivt, om Arbejdshestens Dage og Em i Pløjning og Tømmerkørsel på Nr. Vosborg D. 25-26 August 2018 at vi ikke kan være på Birken, vil man bede tilmeldte om at møde op i

Roum Forsamlingshus kl. 13:30 søndag d. 11. marts.
Naundrupvej 30
Roum
9632 Møldrup.

Arrangementet på Nørre Vosborg, tegner i øvrigt til at blive en kæmpe succes. Erling Larsen der er tovholder og primus motor for arrangementet oplyser, at der fra udlandet er forholds tilmeldt 25 kuske til tømmerkørsel og 11 til pløjning, dertil kommer danske deltager.

---------------------------------------------------------------

19. februar

Indbydelse til orienteringsmøde om EM 2018
MKS og Em-gruppen inviterer til orienteringsmøde på Birken søndag d. 11/3 2018 kl. 13.30.

Dagsorden:
Vi vil særligt have fokus på alle de hjælpere vi meget gerne vil have til at være med til EM i pløjning og tømmerkørsel, samt alt det andet vi skal snakke om.
(traditionel kørsel, auktion, hesteomgang, da farfar var ung, catering, campingplads, indgang og parkering + meget mere)
Så vi vil derfor opfordre alle der gerne vil hjælpe til stævnet, til at møde op til dette møde.

Birgitte Jensen og Erling Larsen

Tilmelding senest d. 26/2 2018 på mail til Erling ( Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. ) og Birgitte ( Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. )

Hjælper møde for Arbejdshestensdag.

Desværre fik man ikke taget billeder til mødet, det glæder sikker Jens Høgh, den daglige leder på Birken, svinge kaffekander og kagefade.