Dansk Køre Forbunds historie

Ib Møller og Ole Jespersen

Kørsel organiseres

Dansk Køre Selskab (DKS) blev i 1967 dannet i Nordsjælland og grundlagt efter samme model som British Driving Society med blot ét selskab for hele landet.
I Aarhus opfordrede den historisk interesserede borgmester, Bernhard Jensen til at samle kuske og hestevogne til en fest på stadion. Vi inviterede Karl Erik Kolind og Henrik Haubro til Århus for at fortælle om kørsel. Ca. 100 interesserede kom og meldte sig ind i DKS. Fyens Køre-Selskab var da allerede oprettet med H.C. Holm som formand. Han foreslog, at vi dannede et Jysk Køre-Selskab.

Hvorfor igen køre med hest og vogn

Er det ren nostalgi at spænde hest for vogn? Det er jo lettere, mere sikkert og behageligere i al slags vejr at køre i bil. Langt tilbage i tiden var det med de daværende køretøjer og elendige veje næppe nogen fornøjelse at køre med heste. De, der havde råd, foretrak at ride. Kun syge og gamle lod sig transportere.Det er heldigvis ændret. I sidste øjeblik gik det op for mange, at en kulturhistorie og en sport var ved at forsvinde. Utallige vogne var hugget op eller endt på bålet. Nogle få forsøgte at redde de sidste vogne. På Sjælland begyndte Peter og Allan Strauss allerede i 1960'erne at samle hestevogne suppleret af hofjægermester Preben Garth-Grüner i 1971 på Sparresholm, som blev Skandinaviens største samling. Den blev dog i 2002 overdraget til Andelslandsbyen Nyvang ved Holbæk.
Boghandler Johannes Chr. Nielsen (1904-91) fra Haderslev samlede tidligt ca. 180 hestevogne og byggede en større bygning til samlingen. Et museum blev efter mange års drøftelser med kommune og amt omsider indviet i Haderslev i 2002.
Nu er kørsel med heste blevet attraktiv og en sportsgren på internationalt plan bl.a. takket være en hesteglad kusk i England, H.R.H. Prins Philip. Danmark konkurrerede internationalt i mange år i kørsel mod fx østeuropæiske lande, hvor militæret stadig brugte heste. Senere fik også Danmark sine verdensmestre.
Alle kuske kører dog ikke konkurrencer, som kræver en stor indsats. Hovedparten af medlemmerne har et mere afslappet forhold til kørsel. Kørefolket er ikke homogent, men oplever en fælles glæde ved at køre som en udpræget familiesport. Medlemmer kommer fra alle samfundslag, rige og fattige, alle uddannelser, ældre og unge, af han- og hunkøn, landmænd og byboere. Køresport er dog afhængig af et godt sammenhold i familien.

Præsentation, Kærsgård 1982

hppscan183

Maratonvogn 1983

De første stævner

I Jylland havde avlsbygningerne til godset Vilhelmsborg ved Aarhus ikke været i brug i mange år. I 1971 fik kuskene lov til at låne dem. Vi afholdt kørestævne omkring de forfaldne bygninger, hjulpet af øvrige selskaber. Som afslutning på stævnet kørte vi med en snes ekvipager gennem skovene ind til stadion. Bent Neergaard red forrest i officersuniform. Vi hentede Bernhard Jensen med datter på Moesgaard. Under turen betroede han os, at det blev hans sidste dag som borgmester. Dagen efter trådte han tilbage - pga. sygdom!
I sommeren 1972 arrangerede vi et "bryllup" på Hjerl Hede, præcis som det kunne have været i 1872. Gæsterne kom kørende i hestevogne fra forskellige egne af landet. Vi boede på museet og var klædt fra den tid. Flere historiske begivenheder er siden genoplivet. I 2011 blev en ny rejse til Hjerl Hede gennemført med optræden undervejs.

Maraton i Grenå 1982

DKF dannes

Danmark havde i mange år haft flere køre- og rideforeninger. Men der var ikke megen kørsel tilbage. Med Dansk Ride Forbunds opbygning som inspiration udarbejdede vi udkast til love for et nyt dansk køreforbund opbygget med lokale selskaber. Der var da kun fire selskaber, nemlig Dansk Køre Selskab (DKS), Fyens Køre-Selskab (FKS), Midtjysk Køre Selskab (MKS) og Himmerlands Køre- og Rideforening (HKR).
Dansk Køre Forbund (DKF) blev dannet den 28. november 1973 efter anbefaling af Henrik Haubroe og Erik Palm Greisen fra DKS, Per Schambye fra FKS, Jørn Autrup og Benny Olsen fra MKS. Samtidig oprettedes et nyt Østjysk Køre Selskab (ØKS) med Ib Møller. Vi var da kun 410 medlemmer i alt. DKS bestyrelse foreslog at skifte navn til det mere logiske Sjællands Køre Selskab, men kunne ikke samle tilslutning fra medlemmerne.
De enkelte selskaber arrangerer selv deres aktiviteter som lokale stævner i kørsel, pløjning og brugskørsel. Desuden arrangeres foredrag, syning af seletøj, restaurering, køb-salg-bytte, kurser, udflugter og ferieture.

Formænd for DKF

Hvert efterår afholdes ordinære hovedbestyrelsesmøder som regel på Fyn. Formænd har været: 1973-1976, Ib Møller. 1976-1977, Bjørn Ohl. 1977-1978, Per Schambye. 1979-1980, Ib Møller. 1980-1989, Preben Garth-Grüner. 1989-1993, Ib Møller. 1993-2005, Svend Aage Nissen. 2005-2009, Jens Svenningsen. 2009- 2011, Per Ole Rothmann. 2011- Arnild Arp Hansen.
Præsidenter for DKF
1993-2009, Ib Møller. 2009-2011, Jens Svenningsen. 2011- Henri Hage.

Relation til DRF

Fra starten blev DKF associeret DRF, hvorved der kom kontakt til FEI - i øvrigt som det eneste køreselskab i verden. I andre lande er kørslen en integreret men mindre del af de nationale rideforbund. Det har sine fordele – og ulemper.
Medlemstallet i DKF begyndte at stige. Nye selskaber kom til hjulpet af bestyrelser i DKF. I 1977 kom således Trekantens Køre Selskab (TKS) og Vendsyssel Køreforening (VK) med, i 1979 Bornholms Køre Selskab (BKS) og Vestjysk Køre Selskab (VKS). Senere kom Slesvigske Køre Selskab (SKS) og Vestermarie-Nylars Køre- og Rideforening (VNKR).
Skovkuske Foreningen (SF) tilsluttede sig i 1991, men meldte sig nogle år efter ud pga. for få medlemmer. Thy Køre Selskab (ThKS) kom med i 2001 og den sidste, Sjællandske Sportskuske (SSK) i 2010. I dag er der 12 selskaber med tilsammen ca. 1.100 medlemmer. Hertil kommer flere foreninger på Sjælland, som kun har kontakt med DKF via enkelte medlemmers tilknytning til DKS.
Flere selskaber har fået adgang til smukke godser, hvor man afholder stævner og møder. Det gælder fx Sparresholm og Dorthealyst på Sjælland, Kærsgaard og Egeskov på Fyn, Nr. Vosborg, Vilhelmsborg og Dronninglund-Slot i Jylland. Nogle selskaber har oprettet trænings- og konkurrencecentre som fx MKS på Havredal og senere Birken, VK på Holtegaard fra 2002, og SKS på Revsø Rideskole.

Logo

En af Danmarks dygtigste grafikere, Erik Ellegaard Frederiksen tegnede DKF's logo i 1989. Logoet udtrykker klart og enkelt sportskørsel.

DKF Logo

Organisation

DKF er opbygget med en hovedbestyrelse, hvor alle selskaber er repræsenteret sammen med udvalg for Brugskørsel, Concours de Tradition, Juniorer, Kommunikation og PR, Kulturhistorie, Køreudvalg (incl. uddannelse), Pløjning, og Turkørsel

Uddannelse

En af de vigtigste opgaver er at uddanne kuske, dommere, teknisk delegerede og banebyggere. Det første kursus blev afholdt på Egeskov i 1975, året efter på Sparresholm og siden forskellige steder.

Kørestævner

De enkelte selskaber afholder jævnligt stævner. Det første DM blev afholdt i 1975 på Sparresholm. Samme år kom de første FEI-køreregler. Indtil da havde de kunnet stå på blot ét enkelt A4 ark. Nu blev de mere omfattende. De fylder nu en hel bog.
Lokale selskaber arrangerer DM sammen med DKF hvert andet år i kørsel og hver andet i pløjning og brugskørsel. DM er årets begivenhed, og der konkurreres med 1-, 2- og 4 spand, opdelt i klasser for ponyer og heste. På Vilhelmsborg blev DM afholdt i kørsel i 1990, endnu før det nationale hestesportscenter var officielt indviet. I alt har indtil 2012 været afholdt 19 DM i kørsel.
Under stævner råder en god ånd. Hjælpsomheden er stor selv overfor de nærmeste konkurrenter ved fx at låne hest eller udstyr ud.
Indendørs kørestævner er blevet populære siden 2000. Konkurrencer afvikles i haller med kørebaner på min 20x50 m og som regel med mange tilskuere. Konkurrencen omfatter dressur, forhindringskørsel og maraton. Der køres hurtigt og præcist gennem opstillede forhindringer.

Major Lindegård, Næstved 1983

Det var ikke altid, at det gik godt!

Mads Palm Greisen pudser seletøj, 1983

Internationale konkurrencer

I 1972 kom en invitation fra det engelske kongehus til at deltage i en international 4-spands konkurrence på Windsor Castle. Kun én dansk kusk var dengang kvalificeret, nemlig Benny Olsen fra MKS.
I England blev vi omtalt som 'den danske andelsbevægelse', for Benny måtte låne heste og udstyr fra andre, og venner optrådte som professionelle grooms. De østeuropæiske lande stillede derimod med officerer og menige, og de havde flere hundrede heste at vælge imellem. Benny placerede sig fint og slog endda vor vært, Prins Philip.
I 1974 gik turen til et af de første VM i Frauenfeld i Schweiz. Benny Olsen blev nr. 7, hvilket var fint i betragtning af, at hans konkurrenter næsten alle var professionelle.
Danmark har siden været med i adskillige VM. Marianne Seidenfaden har siden 2001 været værtinde på sit herlige Dorthealyst, hvor der er blevet afholdt internationale stævner og VM.
DKS udlånte i 2004 fine phaetons bygget i Tyskland til tre kuske, der deltog på internationalt plan. Siden er antallet af udlånte vogne øget til ti.
I 2004 vandt Peter Koux (DKS) det prestigefyldte, internationale stævne på Windsor Castle. Ved to internationale stævner i Tjekkiet og i Sverige i 2005 vandt han også guld i 1-spand, og det samme gjorde Kurt Klint (DKS) med 2-spand.
I 2005 vandt Peter Koux et NM på Dorthealyst og Lars Dau (SKS) bronze i England ved VM, samt guld ved NM i Danmark. Samme år vandt Henrik Høper (SKS) 1-spand ved CAI-A stævne i Tjekkiet. I 2006 vandt Peter Koux internationalt stævne på Dorthealyst og senere et DM i Åbenrå.
FEI gav tilladelse til at afholde det første VM i Danmark i 2007 på Dorthealyst. Peter Koux fik her guld, og Lars Dau bronze.
I 2010 vandt Henrik Høper det prestigefyldte Golden Wheel Trophy efter tre stævner i Danmark på Dorthealyst, i Sverige og i Polen. Han vandt også samtlige discipliner i sin klasse ved DM samt en femteplads ved VM i Italien. Her blev for første gang uddelt pengepræmier på 100.000 kr.. Lars Dau vandt med 2-spand ponyer, og Hans-Henrik Mosegaard med 2-spand heste.
I 2011 vandt den 24-årige Kristina Klindt VM i 1-spand pony.

Kristina Klint DM Horsens 2012

Kurt Klint 2012

Lars Dau DM Horsens 2012

Medlemsbladet Køresporten

Oprindelig drøftedes om DKF skulle anvende Hippologisk Tidsskrift som medlemsblad. Herved kunne vi få vore budskaber ud, og ikke blot skrive for 'de i forvejen frelste'. Men i 1979 begyndte ØKS at udgive et lille blad, der kom fire gange om året. I 1983 kom også andre selskaber med, og bladet fik sit navn, 'Køresporten'.
I 1989 blev Ib Møller redaktør og introducerede et layout, som stadig bruges. Ole Jespersen afløste i 1997 og gav bladet et større format, flere sider og flere farvefotos. Målet var at lave et interessevækkende blad, der ikke alene beskrev arrangementer og resultater, men også stof af kulturhistorisk betydning, udstillinger, bøger, vogntyper, seletøj, restaureringer, interviews, mm. I 2011 afløstes Ole Jespersen som redaktør af Hanne Hedegaard.

Hjemmeside

Sammen med redigeringen af Køresporten har Ole Jespersen redigeret DKF's hjemmeside. I 1997 lancerede han forbundets første hjemmeside. I 2005 modtog denne en pris "fordi sitet fremstår opdateret og yderst professionelt m.h.t. grafisk design og brugervenlighed."
I 2010 blev Per Rothmann afløst af Stinne Houlberg, og i 2012 blev Jannie Winberg webmaster.

Kulturhistorisk Udvalg

Skal det være rigtig fint, køres – som hos kongehuset – med heste. Det er også populært at køre til bryllupper med hestetrukne herskabsvogne. Derimod er der kun få, der holder den gamle skik i hævd, nemlig at blive kørt i rustvogn med et gående følge bagved.
I 2001 blev dannet en forening, der havde dette som mål og blev kaldt 'De sorte ekvipager' med Ib Møller som oldermand. Foreningen besluttede senere at lægge aktiviteterne under DKF som et 'Kulturhistorisk Udvalg'.
Skrifter. Udvalget har udsendt fire skrifter med råd og vejledning, til alle abonnenter af bladet 'Køresporten': I 2004 skrift nr. 1 om Præsentation, i 2010 skrift nr. 2 om 'Begravelser', i 2012 om 'Kørsel'. I 2013 kommer skrift nr. 4 om 'Veje til VM' og i 2014 forventes skrift om 'Pasning og Pleje'.
Udlandsrejser. KHU har arrangeret rejser af ca. en uges varighed for 20-30 deltagere til museer og private samlinger i Norge 2002, Tyskland 2005, Holland 2006, Sverige 2008, England 2009, Schweiz 2011 og Polen i 2012.

Pløjning

Pløjning var oprindelig baseret på hestekraft. På landet blev afholdt instruktioner og konkurrencer. Disse regler er nu ajourførte, også internationalt.
Det første pløjestævne med heste blev holdt hos MKS i 1972. Siden er DM – samt Nordisk Mesterskab - afholdt hvert andet år.
Poul Bildsøe Hansen arrangerede det første kursus i pløjning i 1976. Tre år senere fik han godkendt internationale pløjeregler. DM i pløjning kom til i 1978 og afholdes hvert andet år forskellige steder. Danske kuske deltog i udlandet i 1979, og placerede sig senere på sejrsskamler i nordiske konkurrencer. I 1993 vandt Keld Jensen fra VK verdensmesterskabet.
I 2001 afholdt vi VM i pløjning for heste (samtidig med VM for traktorer) på Eskær i Salling. Verdensmester i hestepløjning blev Niels Schelde Petersen (TKS). I 2004 og 2005 blev Lis Laumann (MKS) nordisk mester i pløjning og Niels Schelde Petersen (TKS) nr. 2. Året efter byttede de placeringer. I 2007 tog Niels Schelde guld såvel i DM som NM, og i 2008 tog Lis Laumann igen guld og Carl Ejner Jonasen (MKS) sølv ved NM i Norge. I 2009 vandt Lis Laumann atter DM og NM og i 2012 vandt Tage Schelde Petersen (TKS) NM – dagen efter sin 80 års fødselsdag.

Brugskørsel

Brugskørsel blev indført i 2005. Kusken skal vise sine evner til at håndtere hest og vogn, Øvelserne er svære og kræver en lydig hest og en erfaren kusk. Alle skal køre med den samme vogn og 1-spand i bestemte gangarter. Det første DM blev afholdt på Vilhelmsborg. Stein Andersen (FKS) har i flere år vundet konkurrencerne i såvel DM som NM og i 2012 vandt John Sørensen (MKS) NM.

Traditionel kørsel og Concours d'Elegance

I Traditionel kørsel kan anvendes alle typer vogne, også arbejds- og erhvervsvogne. En af sidstnævnte kan således godt vinde over fx en herskabsvogn. Her gælder det nemlig om, at fremstå mest korrekt og harmonisk for hver enkelt type.
Klasserne kan også inddeles fx for arbejde, erhverv, herskab eller sport. Der kan indlægges lettere øvelser i terrænkørsel, som ikke lægger vægt på styrke, hurtighed og udholdenhed, men på kuskens dygtighed og præcision.
Concours d'Elegance går ud på at vælge den mest elegante og korrekte ekvipage vurderet i stilstand og i bevægelse. Heste, vogn, kusk, passagerer, grooms m.v. skal bedømmes ikke så meget i detaljer, men som en helhed. Dommeren skal - populært sagt - vælge den ekvipage, han som kunstner eller fotograf ville afbilde.

Juniorer

Køresporten er ikke uddød. Men skal den overleve, er det nødvendigt med tilgang af nye kuske. I 2006 tog Poul Bloch (VKS) initiativ til at få de unge med. Juniorer har siden konkurreret og lavet opvisninger bl.a. under Hingsteparaden i Herning. Det første VM er afholdt. Kuske under 18 år skal have en voksen med på bukken. Ponyer er blevet populære hos de unge kuske, og der konkurreres med fart og stemning efter nye køreregler.

Protektor

Siden 1998 har H.K.H. Prinsesse Benedikte været protektor for DKF, som for så mange andre hesteforbund. Ved Prinsessens 60-årsdag var DKF med til at fejre fødselsdagen på Christiansborg. Forinden overrakte vor protektor en model bygget af Ejnar Meldgård i mål 1:10 af Danmarks smukkeste karet, Guldbryllupskareten fra 1892.

Årets hest og årets DKF'er

Siden 1997 har hovedbestyrelsen hædret en hest, der som regel har været med i mange år og har gjort sig positivt bemærket. Første hest Laban Pindborg, ejet af Erik Palm Greisen, (DKS) 1998 Rollo, ejet af H.M. Dronningen (DKS), 1999 Rolf, ejet af Svend Erik Raun (SKS), 2000 Rasmus ejet af Richard Hoffmann Nielsen (DKS), 2001 MacBeth ejet af Asbjørn Mohr Drewes (MKS), 2002 Kasper ejet af Per Pagh (VKS), 2003 Archibald ejet af Niels Schelde-Pedersen (TKS), 2004 Cavasio ejet af Annette og Kurt Klindt (DKS), 2005 Standly ejet af Lars Dau (SKS), 2006 Generalen ejet af Britt og Poul Erik Pedersen (VK), 2007 Sabina ejet af Morten Birkely (FKS), 2008 Orlando ejet af Jytte og Ole Nielsen (DKS), 2009 Buster ejet af Anders Hansen (SSK), 2010 Vojumgårds Fighter ejet af Peter Christian Jespersen (SKS), 2011 Pluto Callisto ejet af Kristina Klindt (DKS), 2012 Archibald & Baldrian ejet af Tage og Niels Schelde-Pedersen (TKS), 2013 Paw ejet af Frank Rasmussen (DKS)

I 2007 blev en lignende hæder i form af 'Årets DKF'er' tildelt Lise Thaysen (ØKS), i 2008 blev det Jørgen Konge ( DKS), i 2009 Poul Bloch (MKS), i 2010 Anne Grethe Nørgard (VK), i 2011 Hans Tang (ØKS), i 2012 Hanne Hedegaard (TKS), i 2013 Flemming Jensen (VK)

Æresmedlemmer

Poul Bildsøe Hansen blev æresmedlem for sin indsats for pløjningen, og Henrik Haubroe for sin internationale indsats for bl.a. at introducere danske kuske i udlandet.
I 1991 blev boghandler Johs. Chr. Nielsen æresmedlem pga. sin bevaring af en væsentlig kulturarv, nemlig ca. 180 vogne, der i dag udgør Slesvigske Vognsamling i Haderslev.
Erik Palm Greisen blev æresmedlem i 2006 for sin indsats for at bevare køresporten i Danmark.
I 2008 blev Marianne Seidenfaden æresmedlem for sin internationale dommervirksomhed, og for åbning af Dorthealyst for stævner. Ib Møller blev æresmedlem for sin indsats for køresporten og kørekulturen i Danmark.

Jubilæer

Da DKF fejrede 10 års jubilæum i 1983, kørte alle selskaber Henrik Haubroes store Park Drag Coach med 4-spand fra Nr. Vosborg gennem Jylland og Fyn til Sjælland og sluttede på Christiansborg. Hvert selskab skulle køre vognen gennem sit geografiske område. Turen tog en måned og blev en succes.
20 års jubilæet blev festligholdt i ni døgn hos Grete og Henri Hage på deres herregård Kærsgaard på Fyn med stævne, opvisninger, køreture, fest og hyggeligt samvær.
25 års jubilæet i 1998 blev markeret ved at sende mange forskellige ekvipager gennem Danmark. Denne gang fra Skagen ligeledes med afslutning på Christiansborg, hvor vor protektor H.K.H. Prinsesse Benedikte tog imod. Midtvejs blev DM afholdt i Horsens. Industrimuseet åbnede samtidig en udstilling med hestevogne i en renoveret udstillingsbygning.
30- og 35-år blev markeret ved en række arrangementer i alle selskaber i 2003 og 2008.

Henrik Haubroe´s postvogn ankommer til Christiansborg 1983

Erik fra Carlsberg tromler gårdsplads på Kærsgård i 1993

Jørgen Konge fra Den Kongelige Staldetat,  Kærsgård 1993

Jørgen Konge fra Den Kongelige Staldetat, Kærsgård 1993

Fremtiden

Vi ser helst, at alle former for kørsel bevares såvel sportsligt som kulturelt. Alsidigheden er en styrke. Kuske og hestes aktionsradius er udvidet, fordi næsten alle kuske nu har biler og transportvogne. Verden er en anden, end da vi startede.
Kørsel med hest og vogn er genopstået og vil nok fortsætte længe endnu, baseret på en kultur, der er 5-6.000 år gammel.