Hestevelfærd - hvordan og hvorfor?

I medierne er der ofte fokus på dyr i nød eller dyr, der bliver udsat for menneskets mere eller mindre hensynsløse brug. På Facebook florerer diverse film med heste. Heste, der bliver flået i munden af westernryttere og snurret så mange gange rundt, at de bliver tydeligt rundtossede. Springryttere, der ikke har balance over springene og lander tungt ned i sadlen efter hvert spring. Dressurryttere, der rider deres heste så langt under biddet, at det går ud over dens normale bæring og afskub og overbelaster ryg, sener og led unødvendigt meget.
Hesten finder sig pænt i det - prøver i øvrigt så godt den kan at redde rytteren - nok mest for at udsætte sig selv for mindst mulig smerte.
Studeres hestens adfærd lidt mere nøje, kan du se hesten forsøger at sige fra. Den lægger ørerne tilbage. Refuserer et spring i forsøg på at sige fra men ender med pisk og springer så alligevel. Den kompenserer for nakken, der er bukket ved at bruge sin ryg forkert, eller går frem med et tilsluttet indelukket udtryk, som drømmer den sig langt væk. Hesten klarer de små kompensationer og overbelastninger på kort sigt, men bliver slidt hurtigere op på længere sigt.

Hver gang vi lægger en hånd på vores heste, udsætter vi den for noget, der er unaturligt. Hesten ville aldrig hoppe tyve gange en meter i naturen på få minutter, hvis den kunne slippe, eller løbe en maraton bare for sjov.
I dag har vi hesten som et brugsdyr og dyr, der er med til at udleve vores fritidsinteresser. Skal vi så slet ikke bruge hesten mere, og bare lade den gå på marken?! - selvfølgelig skal vi bruge den. Der er jo ikke noget bedre end at nyde synet af en hest i aktion med ørerne fremme. Dressur, maraton eller forhindringskørsel, mange af Jeres heste elsker jo at blive brugt.

Hvor vil jeg så hen?! - Jeg vil have dig til at tænke over, hvordan du bruger din hest. For hestens skyld, for heste- og køresportens skyld, og ikke mindst for din skyld. Som med mennesker yder en glad hest i balance bedre og holder længere end en, der ikke har det godt.
Vi er alle bare nødt til at tænke over, hvordan vi bruger vores heste til daglig og til stævner. Hvor meget forlanger du af din hest? Har jeg overhovedet fået kørt den i form til at deltage i næste weekends stævne; skal jeg melde fra, eller bare være ekstra opmærksom på min hest og sætte tempoet ned, hvis jeg kan mærke, den bliver træt?! Er min hest lidt stivbenet og skal varmes ekstra længe op? Kan den klare en tre timers skovtur efter 14 dage på sommergræs osv...
Køresporten har efter min mening overvejende en høj hestevelfærd. Det er en fornøjelse at se at alle heste bliver trukket med efter maraton (på trods af at man går glip af en halv time af kuskefesten). De bliver vandet, striglet, pudset med mere, og det hører til sjældenhederne, at der er snak i krogene om nogen, der ikke passer deres heste.
I bund og grund vil vi vel alle det bedste for vores heste og hygge os sammen med dem.

Men vi er nødt til at være ekstra opmærksomme på den fokus, der er på brugen af hestene. Vi skulle helst ikke have videoer af køreheste, der bliver misbrugt i mere eller mindre grad til at florere på facebook, hestenettet med mere. Om det så er heste, der går brugskørsel, familieskovtur eller stævner.
Derfor: vær opmærksom på de signaler jeres heste giver jer i hverdagen, tænk over hvad I signalerer i offentligheden, og nyd Jeres heste og pas lige så godt på dem som I plejer.

Karina Hou Larsen, Veterinærkonsulent i DKF